Magazin

Akkor és most

2010. június 21. 06:00 | Írta: Karlovitz Ákos Bálint
Gyökeres változáson mentek át autóink az elmúlt három évtizedben. Azon kívül, hogy formájuk és néhány műszaki megoldásuk még emlékeztet elődeikre, a mai személyautónak valójában legfeljebb funkciójában van némi köze a 30 évvel ezelőttihez.
Vegyük szemügyre például az elektronikát! A Mercedes-Benz S-osztályban 1980-ban központi zár, négy motoros ablakemelő, ülésfűtés és kétirányú motoros ülésállítás, légkondicionáló, valamint blokkolásgátló szolgálta az utasok fejedelmi kényelmét és páratlan biztonságát. Ekkor még légzsák sem létezett! Mára ugyanebben az autóban több, mint száz villanymotort találunk, a mikroszámítógépek és adatbusz kábelek tömegéről már nem is beszélve. Jól szimbolizálja ez, mennyivel többet nyújt ma egy személyautó. Jóformán a hárombetűs rövidítésekkel jelölt felszerelések listája hosszabb, mint az akkori extralista teljes egészében (ABC, ABS, ADS, AMG, ASR, AUX, BAS, DAB, DVD, ESP, LED, USB, stb.).

 

 

 

 

 

 

 

1979-ben pont úgy ámultunk az „S-Klasse” W126-os modelljének összetett kifinomultságán, mint ma a W 221-esén. Akkor is űrtechnika volt, ma is az!  

 


Mercedes-Benz
380 SE420 SES430S400 Hybrid
Évjárat
1980
1990
2000
2010
Hosszúság (mm)4995502050405095
Tömeg (kg)1595164018001880
Összlökettérfogat (cm3)3818419542663498
Teljesítmény (Le)218224279279
Forgatónyomaték (Nm)299325400350
Gyorsulás 0-100 km/h (s)8.58.37.37.2
Fogyasztás városi/országúti (l/100km)n.a.15.1/8.717.7/9.210.8/6.4
 
Legalább ennyire drámai a változás a motorizáció terén is. A kezdetben egyszerű és puritán kisautó, a Honda Civic mára csúcstechnikájú kompaktautóvá nőtte ki magát. Anno az 55 lóerős 1,3 literes benzinmotor is elég volt a boldogsághoz, mi több, a kilenc literes városi fogyasztása is jónak számított. A XXI. században ugyanez a modell akár hibrid változatban is rendelhető, és annak ellenére, hogy az évtizedek alatt súlya több mint másfélszeresére nőtt, fogyasztása mégis majdhogynem megfeleződött! Mindez legnagyobbrészt a modern motor-, szelep- és gyújtásvezérlés, a befecskendezés, valamint a gyártástechnológia robbanásszerű fejlődésének érdeme. Korábban elképzelhetetlen volt, hogy a 6000-es fordulatszámon pörgő motorba ciklusonként több alkalommal fecskendezzék be a mikroszkopikus szemcseméretűre porlasztott üzemanyagot. Ahogy a fordulatszám változásával a szelepeket eltérően emelő vezérműtengely ötlete sem merült még fel.
 
Jól szemlélteti a Civic az autók folyamatos "hízását", ahogy többek közt a biztonság érdekében egyre nagyobbakká és robusztusabbakká váltak
 
HondaCivic (1.3 S4 8V)Civic (1.3 S4 16V)Civic (1.4 S4 16V)Civic (1.4 S4 16V)Civic (1.3 hybrid)
Évjárat
1980
1990
2000
2010
2010
Hosszúság (mm)38303965419042454545
Tömeg (kg)785877102511651249
Összlökettérfogat (cm3)13351343139613391339
Teljesítmény (Le)6075908395
Forgatónyomaték (Nm)94102120120123
Gyorsulás 0-100 km/h (s)n.a.11.713.314,612.1
Fogyasztás városi/országuti (l/100km)9.3/5.57.9/5.39.5/6.77.6/4.95.2/4.3
 
HondaCRXCR-Z (hybrid)
Évjárat
1990
2010
Hosszúság (mm)37724080
Tömeg (kg)8251210
Összlökettérfogat (cm3)14931497
Teljesítmény (Le)90124
Forgatónyomaték (Nm)112174
Gyorsulás 0-100 km/h (s)9.89,9
Fogyasztás városi/országúti (l/100 km)8.1/5.36.1/4.4
Fókuszban a hibrid hajtás. A Honda IMA rendszerének kulcsa a motor és a váltómű közé beépített önindító-generátor-villanymotor
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Szintén nagy segítség a takarékosság növelésében, ha a fékezési energia többé nem vész kárba. Jól szemlélteti ezt a Honda CRX és a CR-Z hibrid összehasonlítása. Utóbbiba villanymotort is építenek, amely lassításkor generátorként áramot termel, gyorsításkor, hegymenetben vagy épp a dugóban araszolva pedig segédhajtóműként a benzinmotort tehermentesíti. És ez még csak a kezdet, hiszen már most is kapható olyan hibrid, amelyben alapvetően a villanymotoré a főszerep. Sőt, a rövidesen piacra kerülő, konnektorról tölthető, megnövelt hatótávú villanyautókban már csak akkor indul be a benzines erőforrás, ha a villanymotorok akkumulátorai lemerültek. A tisztán villamosüzemű modellekre korlátozott hatótávolságuk, a tüzelőanyagcellás autókra pedig továbbra is fennálló kísérleti jellegük miatt nem térünk ki.
 
Kétszer szerezte meg a rali világbajnoki címet az Audi, ebből az egyiket a legbestiálisabb változat a Sport quattro vitte haza
 
Audi

quattro (2.2T
S5 10V)

quattro (2.2T
S5 20V)
A4 quattro (3.0T
V6 30V)
A4
quattro (2.0TFSI
S4 20V)

Sport
quattro (2.1T
S5 20V)

Évjárat19801990
20002010
1984
Hosszúság (mm)44044404454747004160
Tömeg (kg)12901300151515201000
Összlökettérfogat (cm3)21442226297619842133
Teljesítmény (Le)200220220211306
Forgatónyomaték (Nm)285309300350330
Gyorsulás 0-100 km/h (s)7.16.36.96.64.8
 
Áramvonalas, 0,32-es alaktényezőjű karosszériájával hatalmas előrelépést jelentett az 1984-ben debütáló E Kadett. Csakúgy, mint a 2009-ben megjelent J Astra, amellyel sok tekintetben felsőbb osztályba lépett az Opel.
 
 OpelKadett Caravan (1.6D)Kadett Caravan (1.7D)Astra Caravan (1.7TD)Astra Caravan (1.7CDTI ecoflex)
 Évjárat 1980199020002010
 Hosszúság (mm)4210422842904515
 Tömeg (kg)100599512051278
 Összlökettérfogat (cm3)1598170016861686
 Teljesítmény (Le)545775110
 Forgatónyomaték (Nm)96105165260
 Gyorsulás 0-100 km/h (s)n.a.1815.512.3
Fogyasztás városi/országúti (l/100km)n.a.6.7/4.36.2/4.15.6/3.9
 
 
Természetesen a nyolcvanas években nemcsak mai technikai megoldások hiányoztak, hanem például az Euro normák is. Ki gondolt akkor szén-monoxidra, részecskékre vagy a környezetvédelemre úgy egyáltalán. A szabályozás 1992-es életbelépése óta azonban a dízelek szén-monoxid kibocsátását például majd hatodára kellett csökkenteni. Az úgynevezett szálló por, vagyis az olyan részecskék, mint a korom, mennyisége is 0,005 gramm/kilométerre csökkent a kezdeti 0,14-ről. Ez elsőre nem tűnik komoly változásnak, viszont ha úgy tekintjük, hogy e nélkül minden dízel autó huszonnyolcszor (!) ennyi kormot bocsátana ki, akkor máris jobban érzékelhető a korlátozás hordereje.
 
Ugyanakkor nincs az a technikai, környezetvédelmi, gyártástechnológiai fejlődés, amely ellensúlyozni tudná a járművek számának robbanásszerű növekedését. A világ legnagyobb népességű kontinense, Ázsia ugyanis még csak most ül a volán mögé. Így hát nincs mit tenni, nem elég csupán a mérnökök újításaira várnunk. Ugyanis a legügyesebb konstruktőr sem képes olyan autót tervezni, amelyhez ne kéne rengeteg nyersanyagot felhasználni, ne kellene benne különböző kopó alkatrészeket cserélni, és élete végén ne keletkezne belőle hulladék. Mi magunk viszont kis odafigyeléssel, némi lemondással és takarékoskodással legalább akkora eredményeket érhetünk el a mindennapokban, mint a fehér köpenyes fejlesztők.

Bejelentkezés

Felhasználónév:

Jelszó:


Regisztráció | Elfelejtett jelszó