Történelem

Gördülő világkiállítás

Olvasson többet a témában! Rolling Tons, magazin, történelem, General Motors
2010. július 24. 07:50 | Írta: Schermann Sándor
Két évtized alatt 18 millió amerikai ismerhette meg a világ csodáit a GM különleges kiállítójárművei jóvoltából. Ma a legnépszerűbb TV-sorozatok egy-egy új epizódját látják ennyien...

Nem mindennapi csodabogarak a General Motors Streamliner és Furuliner propaganda-járművei, hiszen a múlt század derekán épített teherautók amerikaiak egész nemzedékével ismertették meg a világ csodáit, a technikai fejlődés legújabb vívmányait. Ám nemcsak a járművek, hanem a hozzájuk kapcsolódó történetek is igazán különlegesek.

 
Igazán előremutató megoldás, hogy már 1936-ban a Streamliner mindkét oldalára szereltek külső visszapillantó tükröt
 
Streamliner
Azonban a történet a General Motors standjának sikerével kezdődött az 1933-as chicagói világkiállításon. Látva a tudományos eredményeket bemutató előadások és műszaki újdonságok sikerét, a vezetőség elhatározta, hogy járművekre rakják a látványosságokat, és az egész országnak megmutatják. Ezért többek között az indukciós tűzhely, az oszcilloszkóp és az első dízelmotoros mozdonyok előnyeit bemutató tablók köré nyolc piros-ezüst kiállító-teherautót építettek.
 
Az 1936-ra elkészült GMC-alvázas Streamlinerek közül hat mobil kiállítótérként funkcionált, ezeket hármasával egymás mellé állítva az oldalfalukat fel-, illetve lenyitva összefüggő, átjárható tárlatot alkottak
 
Az 1940-ig használt Streamlinereket benzinmotor hajtotta, négyfokozatú kézi kapcsolású váltójuk első áttétele kúszófokozatként szolgált. A tíz méter hosszú járművek legfeljebb 64 kilométer/órás sebességet érhettek el
 
A General Motors Caravan of Progress sorozata keretében Mexikóba és az akkor még baráti Kubába is eljutottak, ám sajnos a Streamlinerek közül egyetlen sem maradt fenn
 
Futurliner
 
A Streamlinerek leváltására 1940-re egy tucat vadonatúj járművet építettek, amelyek újabb kiállításokat hordoztak a Parade of Progressre keresztelt turnén. A Futurliner 4,9 méter hosszú, motoros mozgatású oldalfalak és a tetőből kiemelkedő hatalmas lámpatest, valamint a fedélzeti áramfejlesztő generátor jóvoltából önálló kiállítóegységként funkcionált. Elődjéhez hasonlóan korát megelőző megoldások sorát vonultatta fel, például rendelkezett „varázsszemmel”, amely a szembejövő járművek fényét érzékelve automatikusan lekapcsolta a távolsági fényszórót.
 
 
A háborús évek kihagyása után újrainduló sorozathoz az eredeti átlátszó, búraszerű fülketető-kupolát a képen is látható, új tetőre cserélték. A belső tér melegedését emellett légkondicionálóval csökkentették. Az orr jobb oldali ajtaja mögötti lépcsők segítségével megközelíthető fülke kialakítása nem változott, vagyis a vezető továbbra is középen ült, mögötte két pótülésen segítők vagy vendégek utazhattak. Ám a jármű orrának bal oldali szervizajtaja mögötti gyenge dízelmotort és kézi kapcsolású váltót 4,9 literes benzinmotorra cserélték. A soros, hathengeres erőforrás 145 lóerőt teljesített, legnagyobb forgatónyomatéka 335 newtonméter volt 1400-as percenkénti fordulaton. A jármű négyfokozatú Hydra-Matic automatikus váltót kapott, legnagyobb sebessége közel száz kilométer/óra volt. A hátsó kerekek előtt két 170 literes üzemanyagtartályt helyeztek el, míg a háromfokozatú mellékhajtást és a járműben kialakított bemutatókhoz szükséges áramot biztosító generátort a farban helyezték el.
 
Bizonyára megdöbbentő látvány lehetett a kor emberének a kísérőkkel együtt 44 járműből álló flotta, ráadásul minden új városba érkezéskor a főutcán lépésben haladt át a menet
 
A „roadshow” befejezése után eladták őket, ám legtöbbjüket eredeti céljuknak megfelelően továbbra is valamilyen népszerűsítő hadjáratban alkalmazták. Sajnos az elöl-hátul ikerabroncsokkal szerelt Futurlinerek közül már csak kilenc maradt fenn, ebből kettő menthetetlen állapotú. Ám mindegyikük különleges kincsnek számít, jól szemlélteti ezt, hogy egy eredeti állapotúra restaurált példányt három évvel ezelőtt négymillió dollárért árvereztek el. A felújított példányok közül több esetében modernizálták a hajtásláncot és egyéb alapvető rendszereket, hiszen nemcsak az erejük volt kevés, de a fékjeik is gyengének bizonyultak a 15,9 tonna tömeghez. Ez is szerepet játszott abban, hogy menet közben kötelezően több mint hatvan méteres követési távolságot kellett tartaniuk a sofőröknek. Ráadásul ezzel a többi közlekedő számára az előzést is megkönnyítették, hiszen akkoriban még nem voltak autópályák és a teljes menetoszlop közel öt kilométer hosszú volt.
 
Hihetetlen szervezőmunkával és népszerűsítőkampánnyal járt a turné, egy számítógép nélküli korban ez papírhalmokat és személyes ügyintézést jelentett. Az ügynökök már a show érkezése előtt egy évvel felkeresték az adott várost és megkeresték a megfelelő helyszínt a vándorcirkusz táborozásához, hotelszobákat foglaltak, a hatóságokkal egyeztettek. Emellett szorólapokkal és a helyi lapokban rendszeres sajtómegjelenésekkel fokozták a lakosság várakozását. Természetesen a kiállításra ellátogatóknak kis emlékeztetőfüzeteket osztogattak
 
 
Parade of Progress
A vonuláshoz hasonlóan az építkezés is egyedülálló látványosságnak számított, hiszen az előadók egy különleges, belső tartóoszlopok nélküli sátorban tartották bemutatóikat. Az Aer-O-Dome külső alumínium vázának darabjait a földön szerelték össze, majd daruk és kötelek segítségével állították fel a szerkezetet. A víz- és tűzálló, két tonna tömegű ponyvát a váz belső oldalára szerelték, és felhúzva feszítették ki. A körülbelül 1500 fő befogadására alkalmas sátorban már a fesztivál megnyitásának előestéjén megtartották az első előadásokat a fontos helyi közéleti és politikai személyeknek és a gyártó helyi képviselőinek. Másnaptól ugyanezt a negyven perces előadást naponta többször is megtekinthette a nagyérdemű, és a Futurlinerek belsejébe „rejtett” kiállítások is feltárulkoztak.
 
Többek között a napenergiát, az atmoszféra felépítését, az űrkutatás vívmányait, a szonárt és az automatikus váltót ismerhették meg a látogatók. Míg az egyik Futurliner oldalában elhelyezett hangszórópárral egy ping-pong meccs közvetítésével a sztereó hangzást mutatták be a látogatóknak. De olyan hétköznapi dolgokat is bemutatott, mint a modern konyva vagy nappali
 
Egy forgó, mozgó elemekből álló terepasztal szemléltette, hogy alakult át a századfordulón még álmos kis falu pár évtized alatt autópályákkal szegélyezett, nyüzsgő nagyvárossá. Ám működő erőforrást is megtekinthettek az érdeklődők, hiszen az egész rendezvényt árammal ellátó óriásgenerátor és az azt működtető két dízelmotor egy üveg mögött kapott helyet az egyik Futurliner gyomrában, természetesen ezek működési elvét is bemutatta az egyik tárlat
 
Csupa látványos bemutató kapott helyet a programban, így például a színpadon az előadás során egy perc alatt készítettek gumit egy üdítős üvegben. A képen egy szétvágott Allison sugárhajtómű felépítését, működését magyarázza az előadó
 
Az egész rendezvényt 40-50, főiskolát végzett fiatal agglegény működtette, ők vezették a járműveket, ők állították fel a kiállítást és ők tartották az előadásokat is. Legtöbbjük évtizedeken keresztül a cégnél maradt, és életük meghatározó szakaszaként emlékeznek a kalandokkal bőven fűszerezett Parade of Progress utazó világkiállításra. Ám még fontosabb lehetett a rendezvénysorozat annak a több mint 18 millió látogatónak az életében, akik így csodálkozhattak rá először a nagyvilágra, annak alapvető szabályszerűségeire és a technika vívmányaira. Furcsa fintora a sorsnak, hogy éppen a turné által népszerűsített egyik újdonság, a televízió széles körű elterjedése vetett véget a sorozatnak.
 


Rendkívül népszerű volt a Parade of Progress, hiszen ekkor még nem volt minden otthonban televízió, így az embereknek a külvilágról, a technikai fejlődésről semmi vagy nagyon kevés ismeretük volt. A látványos, egész családnak szórakozást biztosító rendezvény a vonzerejét nagy részben annak is köszönhette, hogy teljesen ingyenes volt

 

Kommentek:

Ez egyébként egy óriási ötlet.
Ma is sokan értékelnék az ilyen mozgó kiállításokat.
Válaszok:
SchS | 2010. július 25. 16:08
Mennyire állatkirályok ezek az art deco kamionok!
Igen, én legalábbis biztosan elmennék, már csak a járművek miatt is, de nyilván egy modern, mozgó Csodák Palotája sokak számára vonzó lenne.

Bejelentkezés

Felhasználónév:

Jelszó:


Regisztráció | Elfelejtett jelszó